بلاگ

شیشه فلوت چیست؟

شیشه تخت یا شیشه فلوت شیشه ای صاف و مسطح و بدون امواج است که فرآیند تولید خاصی دارد. در تولید شیشه فلوت پس از خارج کردن شیشه از کوره، آن را در داخل قلع مذاب شناور می کنند. شیشه های فلوت به شیشه جام یا سکوریت نشده نیز در بازار شناخته می شود و به دلیل عدم وجود خمیدگی و موج در آن بیشتر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به بررسی شیشه تخت می پردازیم.

شیشه فلوت، ساده ترین و اولین محصول در صنعت شیشه می باشد که در ضخامت های متنوعی بین 2 تا 20 میلیمتر تولید می گردد، اما ضخامت 4 تا 12 میلی متر آن بیشترین کاربرد را در صنایع ساختمان با توجه به شرایط محیطی دارد.

شیشه تخت یا فلوت

شیشه فلوت شیشه‌ ای بدون موج و کاملا صاف است که بعد از بیرون آمدن شیشه از کوره برای صاف و مسطح شدن و ضخامت دار شدن آن، شیشه را در حوضچه مذاب قلع، غوطه ور می‌کنند تا تبدیل به شیشه فلوت می‌شود. نام دیگر شیشه فلوت، شیشه جام و سکوریت نشده می‌باشد که امروزه در صنعت نمای ساختمانی بیشترین کاربرد را دارد.

شیشه فلوت یا شیشه تخت، ابتدایی ترین حالت شیشه تولید شده می‌ باشد. شیشه فلوت در ضخامت‌های مختلف از 2 میلی متر تا بیش از 20 میلی متر تولید و عرضه می‌شود.

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می‌باشد، به همین دلیل در ساختمان‌ها و بخصوص پنجره‌ها کاربرد فراوانی دارد.

شیشه فلوت را می‌توان به صورت اولیه و یا به صورت فرآوری شده و افزایش کارایی‌ های جدید مورد استفاده قرار داد.

ویژگی های شیشه فلوت

  • این شیشه ها دارای سطحی بسیار صاف و صیقلی بوده و بنا به روش تولید، دارای ناهمگونی قطر نمی باشند.
  • به دلیل همین یکدستی برای ساخت آیینه کیفیت بالا از این محصول استفاده می شود.
  • این محصولات به عنوان شیشه های خام و سکوریت نشده ابتدایی و شکننده‌ ترین ساختار شیشه های ساختمانی را داشته و به واسطه عملیات های حرارتی و افزودن لایه های محافظ در مراحل بعد به شیشه هایی در مدل های دیگر تبدیل می شوند.
  • با وجود اینکه این محصول را می توان در ضخامت های 2 تا 25 میلی متر تولید کرد، اما عمدتاً در ضخامت های 4 تا 8 میلیمتر فرآوری و استفاده می شوند.
  • به واسطه روش تولیدی که به فرآوری شیشه ای یکدست و نامحدود منجر می شود، ساخت این محصولات از تولید شیشه های ساده با روش های دیگر مقرون به صرفه تر می باشد.

مزایای شیشه فلوت

امروزه شیشه فلوت تولید شده به وسیله فرایند های خاص خود دارای فواید و مزایای بی شماری است که باعث می شود تا انتخاب و استفاده از شیشه فلوت روز به روز افزایش یابد. مزایای شیشه فلوت عبارتند از:

  • ظرفیت تولید بالای شیشه فلوت نسبت به شیشه های ساده و قدیمی
  • شیشه فلوت را از نظر کیفیت نور با شیشه درجه 1 پولیش شده می توان مقایسه کرد.
  • شیشه فلوت را می توان در طرح های مختلف تولید نمود.
  • موجب ایجاد نمای زیبا و شیک ساختمان ها می گردد.
  • عایق بودن در برابر صدا و اتلاف انرژی

کاربرد شیشه تخت

کاربردهای شیشه تخت یا فلوت عبارتند از:

  • در صنعت ساختمان و آینه کاربرد فراوان دارد.
  • ساخت راه پله شیشه ای به فرم لمینت
  • تزئین نما و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها
  • ساخت آکواریوم های بزرگ و خانگی
  • قابل استفاده به صورت فراوری شده
  • عایق صوتی و حرارتی

فرایند تولید شیشه تخت

به طور کلی تولید شیشه به سه روش انجام می شود که عبارتند از: روش کششی، روش نورد و روش شناور. دو روش اول به دلیل مشکلاتی که در محصول نهایی وجود داشت کم کم کنار گذاشته شدند و در حال حاضر تولید شیشه به روش شناور مورد توجه تولید کنندگان می باشد.

در این روش شیشه مذاب را بر روی سطح فلز مذاب، ریخته و شیشه فلوت را تولید می کنند. فلز مذابی که به عنوان بستر برای شیشه مذاب استفاده می شود معمولا قلع است، زیرا علاوه بر گرانروی بهتری که نسبت به سایر فلزات مثل سرب دارد، دارای پایین ترین میزان فشار بخار و کمترین میزان واکنش آن با شیشه مذاب در 1050 درجه می باشد.

البته برای پیشگیری از اکسید شدن قلع و رسوب کردن آن به شیشه باید شرایط خاصی برای حوضچه قلع فراهم نمود که شامل ایجاد محیط محافظت شده با استفاده از نیتروژن و هیدروژن می باشد. شیشه مذاب پس از حباب زدایی، و طی مراحل آماده سازی، وارد حوضچه قلع مذاب می گردد. میزان شیشه روی قلع مذاب با استفاده از ابزار Tweel که یک دیواره معلق و متحرک است، کنترل می شود.

در نهایت شیشه ای بدون موج و مسطح تولید می گردد. با ایجاد نوسان در چگونگی جریان، سرعت غلطک و دمای متفاوت بر شیشه، ضخامت های متنوعی از شیشه را تولید می کنند. در مورد ابعاد شیشه فلوت باید گفت این شیشه ها معمولا با عرض 3 متر تولید می شوند.

شیشه فلوت رنگی

شیشه های فلوت رنگی متنوع ترین طیف رنگ ها را در بازار دارند. شیشه های رنگی حاوی اکسیدهای فلزی و یا پودرهای فلزی ای می باشند که به هنگام مذاب بودن به خورد آن ها رفته و بسته به فلز شیشه رنگ خاصی به خود می گیرد. به زبانی دیگر در اصلاح تولید کنندگان شیشه ای تولید می کنند که رنگ فلز در جرم شیشه گسترش یافته و بر شفافیت شیشه غلبه می یابد در نتیجه شیشه رنگی می شود.

یکی از خصوصیات شیشه های رنگی کاهش عبور نور می باشد. میزان عبور نور در این نوع شیشه ها نیز به نوع رنگ و ضخامت شیشه بستگی دارد. ممکن است شیشه آبی را دیده باشید، این رنگ از افزودن فلز کبالت به دست می آید. ازفلزهای قابل استفاده در شیشه های رنگی می توان به کروم، کبالت، مس، گوگرد، کادمیوم، اکسیدآهن، قلع و.. اشاره کرد.

تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

شیشه فلوت از متریال ماسه دریایی، خاکستر سودا، پودر ماسه‌ سنگ کوارتز و دولومیت در نسبت های مشخص تولید می شود. این مواد در دمای بالا در کوره ذوب شده و سپس در حوضچه قلع مذاب، غوطه ور می شود. پس از تعیین ضخامت و یکنواخت شدن آن، شیشه سرد می گردد. اما شیشه ساده از مواد اولیه پودر سنگ، سیلیس، خاکستر سودا و فسیل پتاسیم با نسبت های معین تشکیل شده است، این مواد در کوره حرارت داده شده تا ذوب شوند و سپس با روش عمود و صاف کردن فرایند تولید طی می شود.

ضخامت شیشه فلوت از 2.5 تا 20 میلیمتر می باشد و شیشه ساده با ضخامت 2 تا 6 میلیمتر تولید می‌شود. شیشه ساده بسیار شکننده می باشد و شفافیت پاینی دارد. همچنین در برابر تغییرات جوی پایداری کمی دارد بطوری که در صورت بارش باران و تابش آفتاب کیفیت آن افت خواهد کرد، اما شیشه فلوت از هر دو طرف کاملا صاف و بدون موج بوده و کیفیت پایداری دارد.

موارد تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

  • شیشه ساده از موادی چون سیلیس، پودر سنگ، فسیل پتاسیم، خاکستر سودا، نمک گلابی و مواد خام دیگر با نسبت‌های معین، و ترکیب آن‌ها و در کوره ذوب در درجه حرارت بالا به روش عمودی کردن و صاف کردن تخت تولید می‌شود که سطح آن صاف و بدون رنگ هست و از ضخامت ۲-۶ میلی‌متری تولید می‌شود.
  • در تولید و ساخت شیشه فلوت از ماسه‌های دریایی، پودر ماسه‌سنگ کوارتز، خاکستر سودا، دولومیت و… استفاده می‌شود. هرکدام از مواد به نسبت‌های خاص در کوره با دمای بسیار بالا ذوب می‌شود تا مایع شیشه تشکیل و بعد از شناور شدن در حمام فلوت و مشخص شدن ضخامت و یکنواخت شدن ضخامت، توسط کمربند شیشه‌ای شیشه جلا داده می‌شود و بعد از سخت شدن، سرد می‌شود. سطح شیشه فلوت بسیار صاف است و با قطر ۲.۵-۲۰ تولید می‌شود.
  • فرق شیشه فلوت و ساده این است که شیشه ساده شفافیت زیادی ندارد و شکننده است و تحت تأثیر باران تغییر رنگ داده و کیفیت شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد. اما در شیشه فلوت دو طرف شیشه صاف و یکنواخت است، بدون موج و پستی بلندی هست و چشم اندازه زیبایی به وجود می‌آورد.

تفاوت‌ شیشه سکوریت و شیشه فلوت

شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص کاملاً مسطح و عاری از هرگونه موج و خمیدگی است، دلیل اصلی استفاده از این نوع شیشه در صنعت ساختمان‌ سازی شیشه‌ها و پنجره‌ها و درب‌ها نیز همین مسطح بودن آن است، به دلیل پایه‌ ای بودن روش تولید شیشه فلوت از آن به‌عنوان مواد اولیه بسیاری کاربردهای جدید ازجمله تولید شیشه سکوریت استفاده می‌کنند.

شیشه معمولی، شیشه سکوریت و شیشه فلوت همگی تخت هستند، با این تفاوت که شیشه‌ های شیشه فلوت کاملاً صاف بوده و هیچ‌گونه خراش، خط و حباب در بافت‌های آن وجود ندارد و دلیل این خلوص و عدم اعوجاج استفاده از روش‌های تولید خاص با حرارت است. در نتیجه تفاوت اصلی شیشه سکوریت و شیشه فلوت روش تولید آن‌ها و درنتیجه به دلیل روش تولید شده کاربرد متفاوت آن‌ ها است که موجب شده بین این دو نوع تفاوت‌هایی به وجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =